2014-12-02 10:20Pressmeddelande

Lyckad lansering av Vendres gratisverktyg för analys av e-handel

Analys av trafik är inte det lättaste som finns och kanske inte det roligaste som finns. Men det är helt avgörande för en e-handlares framgång i sin marknadsföring att man mäter och utvärderar alla insatser. Under några månader har Vendre som annars håller på med e-handelssystem gjort en avstickare och lanserat ett enkelt analysverktyg för användare som bara vill ha ut det absolut viktigaste från Google Analytics.

Igår bad Karl Kihlbom, VD och grundare av konsultföretaget & plattformsleverantörenen Vendre, om feedback på den nya analystjänsten på Facebookgruppen Svensk E-handel. Under kvällen igår testade nästan 100 bolag tjänsten och väldigt mycket positivt kritik framkom.

”Bra initiativ! Tror Analytics är bra men inte så lättanvänt för många. Ser lovande ut detta!”

”Snyggt! Bra jobbat. Blir nog ett fint komplement till Abondo!”

”Känns som att ni är inne på ett bra spår! Bra jobbat!”

Tjänsten utvecklades efter flera år av möten med såväl stora som små e-handlare där många beskriver frustrationen de upplever när de ska hitta saker i Google Analytics. Det är krångligt, mycket data och man är inte säker på vad datan betyder. Man upplever det svårt att hitta den statistik man söker även om rapporterna som efterfrågas är relativt enkel att ta fram.

- Vi har velat bygga en superenkel tjänst som gör Google Analytics tillgängligt för alla, inte bara oss statistiknördar som älskar tabeller och formler, säger Karl Kihlbom VD på Vendre

Verktyget som Vendre har lanserat går direkt mot Google Analytics och hämtar ut den datan som många e-handlare har nytta av att få se i en enkel sammanställning. Användare loggar säkert in med det Googlekonto som analytics är anslutet till och ingen data sparas hos Vendre.

- Vi sparar ingen data och all data som presenteras i verktyget hämtas direkt från Google utan mellanlagring, säger Karl Kihlbom

Tjänsten ska vara gratis och är till för att utbilda e-handlare om hur viktig webbanalys är för en lyckas tillväxt. Med rätt analys kan du direkt se vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Visionen är att tillgängliggöra enkel webbanalys med ett knapptryck.

- Tjänsten är nu i en tidig beta men det är roligt att företag börjar använda den redan nu. Vi kommer fortlöpande med uppdateringar så fort vi hinner, säger Karl Kihlbom

Den nya analystjänsten som är helt gratis hittas på http://analytics.vendre.se

För mer information:
Karl Kihlbom, VD