2017-12-19 08:07Pressmeddelande

Brittfurn ökade omsättningen med 60 procent i ett slag.

Möbel- och tapetföretaget Brittfurn som haft sin fysiska butik på Sturegatan i Stockholm i många år, ökade sin omsättning på nya e-handeln med 60 procent - genom att lansera en uppdaterad och mobilvänlig e-handel som komplement till sin fysiska butik. Nu är nästa steg att hålla e-handeln ännu mer levande, genom att regelbundet förnya sitt utbud, för att på så sätt dra nya kunder och behålla befintliga.

Brittfurn började arbeta med e-handelsoptimeringsföretaget Vendre 2014, för att redan från start ha en webbshop som höll hög kvalitet och som kunde bistå den fysiska butiken.

– Vi såg redan i början att vår E-handel är ett bra komplement till vår fysiska butik, där vi hela tiden kan förbättra vår affär och service ut mot kunderna. Det är dock först nu det tagit fart på riktigt, säger Sam Shabani, ägare och vd på Brittfurn.

Sams tips till andra butiker som vill gå samma väg och ha möjligheten att öka sin omsättning med så mycket under så kort tid är dessa.

1. Våga kombinera fysisk handel med e-handel. Kunderna uppskattar att kolla i butiken och sedan gå hem för att handla i lugn och ro. Vi ser att många kunder gör klart sitt köp i mobilen eller i datorn efter att de varit i butiken för att klämma och känna lite.

2. Fundera på vad som gör er unika. Service, pris eller kanske båda delar. Ta fram ett bra kunderbjudande och visa upp det tydligt. Kunden måste känna sig trygg med att de tar rätt beslut och du måste påminna kunden om det genom hela köpprocessen och sedan efter köpet. Många missar att kundupplevelsen fortsätter efter köpet; med till exempel orderbekräftelsen och leveransinformationen. När du sedan skickar nyhetsbrev till dina kunder för att få dem att fortsätta handla hos just dig så vill du att de ska vara nöjda med hela er service. Det vinner ni mycket på - men många missar det.

3. Testa olika marknadsföringskanaler och våga använda sociala medier fullt ut. Det är där du skapar varumärket. Prova att ta hjälp med sociala medier om ni känner att ni inte hinner med det själva. De finns personer som är mycket bättre på det och lyckas nå resultat utan att det ska behöva kosta skjortan. Utvärdera och se vad som är mest lönsamt för just er.

Läs mer om Brittfurn här