2019-03-29 11:46Pressmeddelande

20 000 ordrar på en dag – nu byter han plattform

null

Order Nordic fick över 20 000 ordrar under Black Friday i höstas. “Hela personalen stod och packade ordrar dygnet runt i princip”, berättar Christian Beck, vd på Order Nordic. "Nu har vi investerat i ett nytt robotlager och går vidare med att uppgradera vårt e-handelssystem."

Order Nordic är distributören från Helsingborg som bland annat har Ellos och CDON som kunder. De säljer allt från datorer, hushållsprodukter och verktyg till sport/fritid och barnleksaker. Under 2017 gick de precis över 500 miljoner i omsättning. Under 2018 har fokus varit på några viktiga investeringar för att fortsätta utveckla e-handeln samt logistiken.

Nytt robotlager

I år har de investerat i ett robotlager för att effektivisera sitt plock och skala upp sin verksamhet ytterligare.

– När man hanterar så här stora volymer av ordrar så gör det en stor skillnad för att kunna leverera en bra service. Just nu hanterar roboten 8 000 produkter. Vårt lager är på ca 9 000 kvadratmeter och vi sparar väldigt mycket i att personalen nu kan jobba mer effektivt med pack och plock – och inte behöver gå flera gånger till samma hyllor som vi gjorde tidigare, vilket var både kostsamt och slitsamt.

Växt ur gammal lösning – byter plattform

Order Nordic gjorde ett riktigt bra år såväl 2017 som 2018 och har nu vuxit ur sin gamla e-handelslösning.

– Vi upplevde tidigare att vi fastnat i ett föråldrat system. Men nu byter vi till Vendre vilket gör att vi kan fortsätta satsa i en stabil plattform som passar oss bra att växa i.

De sonderade marknaden ordentligt och kikade både på alternativ för att bygga en helt egen lösning kontra att jobba ihop med en plattformspartner.

– Och här har Vendre visat sig vara en perfekt match, säger Christian Beck VD på Order Nordic.

Fokus på kundupplevelse och snabbhet

Order Nordics mål just nu är en bättre kundupplevelse för sina B2B-beställare, där de enklare kan hitta och köpa de produkter som de erbjuder från sitt breda sortiment som kommer från en uppsjö av leverantörer. Förutom sökfunktion, filter och snabbköp av produkter så kommer de också att arbeta ännu mer aktivt med relaterade produkter och att fylla på med bättre produktinformation.

– Vi lägger stort fokus på att våra kunder skall tycka vår webbsida är modern, dvs snabb och enkel att använda samt att de skall kunna komma åt den information de behöver oavsett om de är vid datorn, surfplattan eller telefonen. Vendres plattform gör det också möjligt att att lyfta upp nyckelleverantörer, produkter och erbjudanden på ett smidigt sätt – vilket vi tidigare upplevt svårt eller krångligt. Självklart är vårt övergripande mål med denna satsning att vår e-handel ska ge fortsatt fin tillväxt och vi ser med spänning fram emot att lansera!

Om Vendre

Vendre är en standardiserad lösning som du kan starta med - eller byta till - och fortsätta växa upp tills du omsätter en halv miljard. Vendre är skalbart och du lägger till funktioner ju mer du växer. Oavsett om det är integrationer, avancerade funktioner för B2B-försäljning eller om du ska synas och sälja mest till privatpersoner.

Malin Eliasson
Marknad & kommunikationsansvarig